Strict Standards: Non-static method Configure::read() should not be called statically in /var/www/vhosts/echteheld.nl/httpdocs/cake/basics.php on line 213

Strict Standards: Non-static method Configure::getInstance() should not be called statically in /var/www/vhosts/echteheld.nl/httpdocs/cake/libs/configure.php on line 156
Warning (2): Creating default object from empty value [APP/controllers/items_controller.php, line 55]
Echteheld.nl - Persbericht: Statiegeld op kleine flesjes, laaghangend fruit in de strijd tegen de Plastic Soep

Statiegeldmanifest Info & debat Veelgestelde vragen

Nieuws

Woensdag 30 november 2011 - Charles Moore, de ontdekker van de Plastic Soep, heeft deze woensdagochtend symbolisch een plastic flesje in een statiegeldautomaat gegooid. Een badkuip met plastic flesjes staat symbool voor het ‘continent’ van plastic afval die congresgangers kunnen opruimen door de flesjes in de automaat te stoppen. Opgeruimd staat netjes!

Het is de RE-touringcar, de inzameltrailer van Stichting Ons Statiegeld (S.O.S.), die bij de entree van het Nationaal Sustainability Congres staat opgesteld. Met de campagne “Een echte held kiest statiegeld” roepen milieu- en afvalorganisaties op om statiegeld te behouden, en ook te heffen op kleine plastic flesjes.

Om half negen ‘s ochtends sloten Charles Moore en Marcus Eriksen zich aan bij deze campagne (foto's: zie link onderaan). Een aanzienlijk deel van de rommel die van het land de oceanen inspoelt, bestaat namelijk uit plastic drankflesjes en hun doppen. Met statiegeld op deze flesjes komt er, zo hoopt Moore, ooit nog een moment dat er niet langer “meer plastic dan plankton” in de oceanen is, zoals nu.

Moore en Eriksen, erevoorzitters van de Plastic Soup Foundation, zien een voortrekkersrol weggelegd voor Nederland in de strijd tegen dit enorme probleem. Maar dan moet het kabinet niet de oplossing tegenwerken door statiegeld af te schaffen, zoals staatssecretaris Atsma heeft voorgesteld. Uitbreiding van statiegeld is juist het laaghangende fruit dat geplukt moet worden in de strijd tegen de groeiende plastic soep.

Links:
Foto's van Echte Held op het Sustainability Congres op Flickr