Retail New York profiteert van uitbreiding statiegeldsysteem
Dinsdag 26 maart 2013 -
De recente uitbreiding van het New Yorkse statiegeldsysteem heeft een positieve impact gehad op de retailers en terugnamelocaties in de staat. De New York Public Interest Research Group (NYPIRG) publiceerde onlangs twee onderzoeken die dat uitwijzen.
In 2009 werd het statiegeldsysteem in New York uitgebreid met verpakt water. Het was een forse uitbreiding van het bestaande statiegeldsysteem met jaarlijks zo’n 2 miljard waterflesjes: drie keer zoveel als het totaal aantal plastic statiegeldflessen in Nederland. Ook werden de vergoedingen voor supermarkten en innamecentrales verhoogd van 2 naar 3,5 cent per ingenomen blikje of flesje. Naast dit economische voordeel blijken supermarkten meer klanten te kunnen trekken door het systeem: een groot deel van de klanten (57%) blijkt de keuze voor een supermarkt geheel of gedeeltelijk te baseren op het gemak waarmee statiegeldblikjes en –flesjes kunnen worden ingeleverd. De uitbreiding van het statiegeldsysteem heeft bovendien een positief effect gehad op de werkgelegenheid: de meeste innamecentra zijn uitgebreid, hebben meer werknemers aangenomen en verhoogden de lonen en bonussen.
De uitbreiding van het statiegeldsysteem blijkt dus niet alleen een positief effect te hebben op het milieu, maar ook op de gehele retailsector en de werkgelegenheid. Dat smaakt naar meer. Het voorstel is nu om het systeem verder uit te breiden met ice tea, sportdranken en gesuikerde waters.
Bron:
Nieuwsbericht The New York Public Interest Research Group